Men asså LULEÅ!!!

Måste börja med att skriva lite om förra helgen.
 
Ibland är jag lite extra kär i vår stad. Som till exempel den här lördagen en helt vanlig helg. Per skulle jobba hela dagen, då de hade städdag på jobbet, så jag slog mig ner och tittade lite i tidningen vad som fanns att göra för mig och barnen. 5 min senare satt jag och försökte sålla i utbudet, eftersom vi omöjligen skulle hinna med allt..
 
Vi hade en lugn förmiddag, sen tog vi bussen in till stan och började med att låta sossarna bjuda oss på gratis hamburgare, saft och glass i stadsparken (tack valtider). Efter detta tog vi en sväng till Smedjan och hälsade på smurfarna där litegranna. Eftersom skojschemat var tight så rullade vi snabbt vidare mot Kulturens Hus som hade familjedag, där vi gjorde experiment, gick tipsrunda, och lyssnade på en barnkonsert med Krakel Spektakel-gänget.
 
Tiam vill sitta längst bak i bussen. Själv.
 
Smurfkramning
 
Den här utsikten fick jag njuta av medan barnen lyssnade på Krakel Spektakel. Tack Martin Häller för att du ritade det här huset så fantastiskt med just mig dagdrömmandes i trappan i tanken.
 
Tog en liten fika för att fylla upp sockerdepåerna (det var ju ändå lördag), för att sedan avsluta med tjugo minuters rulltrappe- och hissåkning, innan det var dags att hoppa på bussen hem igen.
 
En helt härlig dag som förmodligen blev just så härlig för att vi inte hade några måsten eller tider att passa. Det är då man kan säga "javisst, åk rulltrappan så många gånger du vill" - och mena det.
 
På söndagen stärkte Luleå sina aktier ytterligare när vi tog med oss fika och for upp på Mjölkuddsberget. Har under mina sammanlagt 24 år i stan aldrig varit upp där, men det var ju perfekt av flera skäl. Mitt i stan, man kan köra bil nästan ända upp, det finns fina fikaplatser och till och med grillplatser med ved.
 
Vi gick på småkrypsjakt då barnen haft som hemläxa över sommaren att leta efter småkryp och ta kort på dessa för att ha med på grupparbetet på dagis (jo jag vet skäms skäms för att vi inte lyckades med detta på hela sommarlovet). Emrik blev helt till sig då han lyfte på en sten och hittade en hel myrkoloni där under, som dessutom festade på någon slags larver. Maken till stolt liten kille som löst uppgiften helt själv.
 
 
 
Föga anade vi då att den efterföljande veckan skulle bli ett kompett vab-träsk. Inte fullt lika härligt det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0